SahabatKu

Wednesday, August 4, 2010

Makan dan Jangan Makan McDonald's

Assalammualaikum,
Hai semua...salam Satu Malaysia...hehe..Satu ker? teettt... :D
baiklah....

Post kali ni saya nak berkongsi mengenai perkara yang semua orang suka, iaitu MAKAN..!!siapa tak suka makan,,, makan adalah salah satu keperluan yang amat penting kepada semua makhluk dimuka bumi ini. Tidak kiralah manusia,binatang ataupun tumbuh-tumbuhan.Orang kata, lain orang lain selera. Ada yang suka makan masakan pedas, masakan sup, masakan bergoreng, makanan segera dan bermacam-macam lagi lah.

Kalau kita sebut pasal makanan "fast-food", mesti kita sudah terbanyang-banyangkan KFC,Burger King, dan sebagainya. Jika kita sebut McDonald's pula? haaah...satu dunia tahu tentang McDonald's kan. Tidak perlu lah saya nak jelaskan mengenainya (buang masa saya menulis.. hohoho). Mungkin anda, dan termasuk saya sendiri sangat menggemari McDonald's.

Tapi pernahkah anda fikir mengenai khasiat dan kandungan nutrisi di setiapa hidangan McDonald's? haha.. Ramai yang kata makanan "fast-food" seperti McDonald's tidak berkhasiat dan MENGGEMUKAN. Memang betul, tapi ada sesetengah hidangan yang di sajikan mempunyai kandungan kalori dan lemak yang rendah. So, mari kita lihat apakah jenis-jenis hidangan di McDonald's yang boleh kita katakan "healthiest" dan "Unhealthiest”.

Healthiest
Southwest Salad with Grilled Chicken
320 calories - 9g fat (3g sat) - 960mg sodium
Chicken McNuggets (6pcs)
280 calories - 17g (3g sat) - 600mg sodium
Hamburger
250 calories - 9g fat (3.5g sat) - 520mg sodium
Fiilet-O-fish
380 calories - 18g fat (3.5g sat) - 640mg sodium
Unhealthiest
Double Quarter Pounder with cheese
740 Calories - 42g of fat (19g sat) - 1380mg sodium
Chicken Selects (5pcs)
660 calories - 24g fat (3.5 sat) - 1680mg sodium
Grilled Chicken Club
570 Calories - 21g fat (7g sat) - 1720mg sodium
Big Mac
Big Mac - 540 Calories - 29g of fat (10g sat) - 1040mg sodium
Sebelum makan, kena lihat kandungan nutrisi dahulu, jangan makan main sumbat sahaja.,,hehe..
informasi ini saya kongsikan untuk kebaikan anda dan saya juga. Tak salah kalau kita nak makan hidangan yang tergolong dalam "Unhealthiest" tu, tapi berpada-pada. Apa yang penting? (kerjasama,,,ehehe) Badan sihat, jiwa selamat.! yeaaah..!!
p/s : Makan untuk hidup, bukan hidup untuk makan

No comments: