SahabatKu

Monday, August 31, 2009

Salam Kemerdekaan ke-52

"tanggal 31.. bulan lapan 57.."
hahha..
hari ni genaplah 52 tahun negara kita Malaysia merdeka..
So, kepada mereka yang sayangkan negara ini, pandai-pandailah jaga..
kerana untuk mencapai kemerdekaan ini bukanlah mudah oii...
ini adalah hasil dari pengorbanan nenek moyang kita..
Jadi setelah 52 tahun Malaysia merdeka, mari kita sama-sama fikir apa pengorbanan kita terhadap negara kita ini?
Hahaha...
Fikir..jangan tak fikir...
Buat negara ku yang tercinta, aku mendoakan semoga negara kita yang berdaulat ini terus maju, aman, harmoni, sejahtera dan dilindungi dari anasir-anasir jahat. Amin...
Walaupun ada negara jiran yang cuba menggugat negara kita dengan menfitnah kita sebagai "Maling" (pencuri) budaya dan kesenian mereka, tapi aku rasa itu tidak sama sekali memberi kesan kepada negara kita yg semakin gah di mata dunia. Dan ingatlah wahai negara jiran, Malaysia bukanlah pencuri budaya dan kesenian negara anda, dan kami sbagai warga negara Malaysia pun tidak ingin pun mengambil budaya anda di sana. Fikir-fikirlah sendiri untuk kemajuan negara anda ya...negara anda tu masih belum maju, kalau terus menfitnah dan terus memaki hamun negara Malaysia, sampai bila nak maju. Keluarlah dari fikiran ortodoks itu ya,,
"ya iya lah ortodoks"..hahha,,,canda doang,,,
Dan seperkara lagi buat negara jiran, sekali sekala berterima kasihlah terhadap Malaysia kerana ramai warganegara anda mencari rezeki di sini. Jadi apa kata, kita hentikan isu itu, jangan diperbesarkan,,"ngak enak dong"..
Ok, salam kemerdekaan dari saya...Ingat kita satu Malaysia..!!!!

Thursday, August 27, 2009

Miss my Lovely Mum and Dad..!!!

huuuwaaa...."(
hari ni aku buka puasa sorang2 dalam bilik asrama..huhu..
so lepas azan je terus ngap semua makanan..hahha...
sebelum berbuka puasa, my mum sms,,"apa sungkaianmu?" (beli apa utk bbuka?)
so,tiba2 ja terus sedih coz rindu nak berbuka puasa di rumah...
lepas berbuka, terus sembahyang maghrib,,
dan selepas sembahyang tu lah aku rasa sedih yang teramat sangat...
coz teringatkan my mum and my dad di rumah..huuuwaa...
banyak perkara yang mbuatkan aku sedih bila teringatkan mereka...
ye lah,,bila tinggal jauh dari keluarga ni, baru rindu dan keinsafan tu datang..huhu..
aku sedar,aku ni bukanlah anak yang baik..huhu..
so, apa kata kita layan video ni..
harap2, lepas ni kita selalu berdoa untuk kesejahteraan ibubapa kita..
aku teringat satu hadis yang bermaksud:..
"siapa yang tidak mendoakan ibu bapanya 7 hari berturut-turut, walaupun dia melakukan solat dan amal soleh disebabkan dia tidak mendoakan ibu bapanya maka jatuhlah ia sebagai anak derhaka"
video

Monday, August 24, 2009

Manbai feat.Raihan-Harapan Ramadhan

video
Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna
Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula
Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti
Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan
Selangkah demi selangkah...
Dengan rahmatMu oh Tuhanku...
Ku tempuh jua
p/s: lagu ni sentiasa segar,,,,hayatilah...

Sunday, August 23, 2009

Marhaban Ya Ramadan

"wahai orang-orang yang beriman, telah wajib ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah di wajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu, semoga kamu menjadi orang yang bertakwa"
Al Baqarah-183

Saturday, August 15, 2009

Mid Sem Break

Ahahay...
pengumuman kepada semua orang-orang kampung!!!
bermula 15hb ogos hinga 23hb aku cuti
wakakakakaak
hari yang aku nanti-nantikan
macam biasa la
cuti ni acara menghabiskan duit
hahaahay..
so ndak sabar sudah mau lepak-lepak sama member ni
lepak sampai subuh
ok la
sekarang ni aku tengah packing baju
bye..!!!

Sunday, August 9, 2009

Prau Layar & Ampar Pisang Koir.

video
Prau Layar (lagu Jawa)
Yo konco ning nggisik gembiro
Alerap lerap banyune segoro
Angliyak numpak prau layar
Ing dino minggu keh pariwisoto
Galo praune wis nengah
Byak byuk byak banyu binelah
Ora jemu jemu karo mesem ngguyu
Ngilangake roso lungkrah lesu
Adik njawil mas
Jebul wis sore
Witing kalopo katon ngawe awe
Prayogane becik balik wae
Dene sesuk esuk
Tumandang nyambut gawe
Ampar Pisang ( lagu Kalimantan Tengah)
Ampar ampar pisang
Pisangku balum masak
Masak sabigi dihurung bari-bari
Masak sabigi dihurung bari-bari
Mangga lepak mangga lepok
Patah kayu bengkok
Bengkok dimakan api
apinya canculupan
Patah kayu bengkok
Bengkok dimakan api
apinya canculupan
Nang mana batis kutung dikitip bidawang
p/s: cuba lihat lirik lagu ampar pisang tu,bahasanya mirip bahasa Kedayan Brunei kan?