SahabatKu

Tuesday, March 10, 2009

Did you know?

Beberapa produk terkenal di dunia mengambil masa 
kira-kira 100 tahun untuk menembusi pasaran.

Proses mesin fax yang pertama dipatenkan pada tahun 1843 oleh Alexander Bain, tapi mesin faxnya sendiri baru dipergunakan pada tahun 1964. 

Pada tahun 1888, Frank Sprague menyelesaikan rel kreta api elektrik, tetapi lokomotif elektrik sendiri baru diperkenalkan pada tahun 1895. 

Eugene Ely mendaratkan sebuah pesawat diatas kapal pada tahun 1911, tetapi kapal pengangkut pesawat terbang belum disempurnakan hingga 20 tahun kemudian.

Walaupun Alexander Fleming adalah orang pertama menemui penicillin di tahun 1928, tapi setelah tahun 1938 Howard Florey dan Ernst Chain menemukan cara untuk memproduksi penicilin, dan baru didemonstrasikan pada tahun 1942.

Adolph Fick adalah orang yang pertama menyarankan penggunaan kanta sentuh di tahun 1888, dan walaupun telah ada 2 perusahaan yang memproduksi lensa kaca, tapi baru tahun 1948 Kevin Tuohy menemukan soft lens dari plastik.

Kod batang (Bar codes) ditemui oleh Bernard Silver dan Norman Woodland. Mereka menggunakan sistem pencahayaan untuk membaca sebuah set lingkaran terpusat, tetapi setelah dua dekad kemudian sistem tersebut menjadi lebih praktis dengan bantuan komputer.

Komputer pertama kali dilancarkan pada tahun 1943, lebih dari 100 tahun setelah Charles Babbage merancang alat program pertama. Babbage membatalkan ideanya setalah gagal mendapatkan sumbangan dana.

No comments: