SahabatKu

Wednesday, October 27, 2010

Gunung Merapi Meletus, Masjid Berdiri Kukuh & Mbah Marijan Mati Dalam Keadaan Sujud

Gunung Merapi adalah sebuah gunung berapi aktif yang terdapat di Jogjakarta, Indonesia. Sejak tahun 1548, gunung ini sudah meletus sebanyak 68 kali dan kedudukannya yang tidak jauh dengan Kota Jogjakarta serta terdapat beberapa desa dilereng-lereng gunung tersebut. Kabarnya gunung tersebut telah banyak "memakan" mangsa, dan pada 26 Oktober 2010 sekali lagi Gunung Merapi melimpahkan laharnya dan segala isinya sekali gus "mamakan" ramai lagi korban setelah lama tidak menjamah "santapan"nya.
Gunung Merapi Jogjakarta Indonesia
Apa yang menariknya dan membuatkan kita kagum adalah dengan kekuasaan Allah swt apabila sebuah masjid yang terdapat pada sebuah desa terus berdiri kukuh tanpa sebarang kerosakan yang teruk walaupun bangunan-bangunan lain yang terdapat di desa tersebut semuanya ranap dijilat limpahan lahar Gunung Merapi itu, serta terdapat dua ekor lembu yang terselamat dari bencana tersebut dan hanya melecur pada di kulit. Subhanallah. Begitu besar kuasa Allah swt. Jiki difikirkan secara logik, jika sudah puluhan manusia terkorban dan bangunan-bangunan banyak yang ranap, manakan ada lembu dan bangunan usang yang boleh terselemat. Ini semuanya urusan Allah.
Kuasa Allah swt.
Satu perkara lagi yang menarik yang saya mahu kongsikan di sini ialah mengenai seorang "Juru Kunci Gunung Merapi" yang bernama Mbah Marijan atau nama sebenar beliau Mas Penewu Suraksohargo turut terkorban dalam bencana letusan gunung berapi ini. Beliau yang dikenali sebagai penjaga Gunung Merapi ini yang mana dipercayai boleh mengunci lahar gunung berapi ini dari melimpah dilihat telah terkorban dalam keadaan SUJUD di rumah beliau. Ngeri sungguh. di bawah saya ada kongsikan gambar dan video jenazah Mbah Marijan dalam keadaan sujud.
Mbah Marijan
Klik gambar untuk pemuas mata

Saya nak ucapkan takziah kepada semua korban yang terkorban dan kabarnya lahar Gunung Merapi ini akan meletus lagi. Bersama-samalah kita berdoa supaya bencana ini tidak terjadi di negara kita Malaysia ini. Dan semua kejadian ini adalah ditentukan oleh Allah swt.

Wallahualam bissawab.

p/s: Malaysia & Indonesia, peace no war. :)

3 comments:

currentlife2u said...

kuasa allah..allah maha mengetahui..

LailaAlfisyahr. said...

minta izin share gambar okey. nnti saya link balik :) tq

kayrul Ong said...

M.
ok, no problem.hehe..:)